dinsdag 27 november 2012

In Europa ~ Duitsland


In Europa

Tussen 2007 en 2009 zond de VPRO de serie 'In Europa' uit op tv. Alle uitzendingen zijn achteraf terug te zien op deze website.

In Europa – de serie

De tv-serie ‘In Europa’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Geert Mak. De serie werd reeds in 2007 – 2008 uitgezonden, maar onlangs werden er herhalingen uitgezonden. Per aflevering staan er een locatie en een jaar centraal, maar niet enkel de droge geschiedenis wordt weergegeven. We krijgen de meeslepende verhalen van ooggetuigen en betrokkenen te zien. De personen uit de geschiedenis krijgen een gezicht, zowel de slachtoffers, de daders, de politici als de dromers enz.

Het boek is ontzettend populair, net zoals de tv-serie, en werd in maar liefst veertien talen vertaald waaronder Engels, Spaans, Frans, Duits, Italiaans, Hongaars en Pools.

Geert Mak

Geert Mak is een Nederlands jurist, journalist en auteur. Hoewel hij geen opleiding als historicus volgde, werd hij tweemaal uitgeroepen tot ‘Historicus van het jaar’. Hij schreef meerdere boeken, maar ‘In Europa’ is toch wel een speciaal boek. Het boek van 1223 pagina’s is een combinatie van een reisverslag door het continent en door de 20ste eeuw. Hij besteedde hierin vooral aandacht aan de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.

Voor het boek ‘In Europa’ won Geert Mak de ‘NS Publieksprijs voor het Nederlands Boek 2004.’
Dit schrijft hij zelf over ‘In Europa’:

'Begin 1999 verliet ik Amsterdam voor een reis door Europa die een vol jaar zou duren. Het was een soort laatste inspectie: hoe lag het continent erbij, aan het eind van de twintigste eeuw?
Maar het was ook een historische reis; ik volgde letterlijk de sporen van de geschiedenis, door de eeuw en door het continent, beginnend in januari, bij de resten van de Parijse Wereldtentoonstelling en het bruisende Wenen, eindigend in december, in de ruïnes van Sarajevo.
Dat hele jaar reisde ik zo met de eeuw mee, in een krakeling van routes, langs Londen, Volgograd en Madrid, langs de bunkers van Berlijn, de geparfumeerde kleerkasten van Helena Ceausescu in Boekarest en de speelgoedauto’s in een verlaten crèche in Tsernobyl.
En ik praatte met de getuigen: met schrijvers en politici, met verzetsmensen en hoge officieren, met een boer in de Pyreneeën en met de kleinzoon van de Duitse keizer, tientallen Europeanen die hun verhaal op tafel legden.
Dit reisverslag gaat over het verleden, en wat het verleden met ons doet. Het gaat over verscheurdheid en onwetendheid, over historie en angst, over armoede en hoop, over alles wat ons nieuwe Europa scheidt en bindt.'
 

 
De eerste aflevering: 1937 – München
Als eerste heb ik de aflevering uit 1937 bekeken. De aflevering speelt zich af in München. We bekijken de wereld door de ogen van Hitler.
Wanneer ik de aflevering bekeken heb, denk ik een antwoord te vinden op de volgende vragen:
µ       Wat heeft Hitler met kunst te maken?
µ       Hoe bekeek hij kunst en welke kunst kon hem bekoren?
µ       Wat gebeurde er met de kunst die hem niet aansprak?
µ       Waarom is deze aflevering zo belangrijk in de reeks? Heeft zijn visie op kunst iets te maken met de Tweede Wereldoorlog?
Hieronder staat de link naar de aflevering die ik bekeken heb:
http://ineuropa.vpro.nl/programmas/36788896/afleveringen/37684553/
Inleiding
We vergeten het vaak, maar Duitsland heeft ook ongeveer vier ‘goede’ jaren onder Hitler gehad. Het land was welvarend op diverse vlakken en boekte steeds meer vooruitgang. Zo zorgde Hitler onder andere voor werk voor iedereen, hoewel dit vooral in de bewapeningsindustrie was. Ook gingen de inwoners geregeld op kleine vakantiereisjes naar bijvoorbeeld Italië. Hij voorzag ook Volkswagens en autosnelwegen. Al deze factoren zorgde ervoor dat Hitler zo populair was bij de inwoners en dat Europa vol verbazing naar Europa keek.
Gedurende deze aflevering bekijken we de wereld door de ogen van Hitler. Hitler die als kunstenaar de wereld trachtte te kneden naar zijn smaak en zijn verlangens.

Duitsland
Duitsland is een land in Centraal-Europa. Het heeft een grondgebied van 357 022 km² en heeft met zijn 81 305 856 inwoners de grootste bevolking van alle landen in de Europese unie. De grootste stad en eveneens de hoofdstad van het land is Berlijn.
München
München is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Beieren. De stad behoort tot de belangrijkste economische en culturele centra in de Bondsrepubliek. München wordt dan ook gezien als de stad van beweging.
De stad is eveneens de geboortestad van Adolf Hitler. Hij werd hier geboren en groeide hier op. Later speelde de stad ook nog een belangrijke rol in zijn leven.
Adolf Hitler
Adolf Hitler was een Duitse politicus en leider van de Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij. Hij was rijkskanselier van Duitsland van 1933 tot 1945 en staatshoofd van 1934 tot 1945.
Hitler veranderde Duitsland van een beginnende democratie, de Weimarrepubliek, in een totalitaire staat. Deze totalitaire staat drukt elke tegenstand tegen het regime de kop in. Zijn ideeën leiden uiteindelijk tot de Tweede Wereldoorlog.

Een ander kenmerk was de nazi-ideologie: hij liet enkel het Arische ras toe in het ideaalbeeld van de wereld. Dit waren de zogezegde Übermenschen. Naast Übermenschen waren er dan ook Untermenschen zoals bijvoorbeeld gehandicapten, Joden, homoseksuelen en zigeuners. Deze groepen werden systematisch uitgeroeid in de Holocaust.
De Holocaust was de systematische Jodenvervolging door onder andere de Nazi’s voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er werden in totaal zo’n vijf à zes miljoen Europese Joden vermoord. Deze moorden vonden grotendeels plaats in concentratie- en vernietigingskampen.
De nazi’s hielden hun gevangenen vast in concentratiekampen. Deze kampen werden opgericht om het Joodse ras te vernietigen. Dit werd ook wel eens de ‘Endlösung’ genoemd.
 
In totaal waren er zeven kampen die de naam ‘vernietigingskamp’ kregen:
  • Chełmno
  • Bełżec
  • Treblinka
  • Sobibór
  • Maly Trostenets
  • Majdanek
  • Auschwitz
 Een vernietigingskamp is echter niet hetzelfde als een concentratiekamp.  Een concentratiekamp is een soort werkkamp waar gevangenen verzameld werden om werk te verrichten. Uiteraard vielen er daar ook doden, maar door het zware werk, ondervoeding, ziektes of mishandeling. Een vernietigingskamp daarentegen is een kamp waar de meeste gevangenen onmiddellijk na aankomst vergast werden. Anderen moesten eerst werken, maar werden nadien ook vergast.
 
Breendonk in België is een voorbeeld van een werkkamp waar vooral politieke gevangenen en slaven aan het werk werden gezet. Zij werden ook gemarteld en soms geëxecuteerd.
 
 
Propaganda
De nazi’s blonken uit in propaganda en gebruikten alle middelen hiervoor: film, radio, fotografie,… Ook de kunst bleek niet veilig voor Hitlers bemoeizucht.
In 1937 werd ‘Das Haus der Deutschen Kunst’ geopend. Dit was de kunsttempel van Hitler. Vanaf dan werd er elk jaar een tentoonstelling georganiseerd. Een jury mocht kunstwerken uitkiezen die dan tentoongesteld werden, maar Hitler was woedend toen hij de uitgekozen kunstwerken zag. De jury werd onmiddellijk ontslagen en Hitler ging zelf kunstwerken selecteren.
Bij het binnenkomen van het gebouw bots je meteen op een portret van Hitler zelf.
Wat was de band tussen Hitler en kunst?
 
In zijn jonge jaren in Wenen was het de droom van Hitler om zelf kunstenaar te worden. Hij werd echter niet aangenomen op de academie om de simpele reden dat hij er geen aanleg voor had. Hij kon geen kunstwerken maken, het lag hem niet en de anatomie klopte helemaal niet.
 
 
Ooit schilderde hij een pleintje, maar de gebouwen die hem niet aanstonden, schilderde hij simpelweg niet.
 
‘Eigenlijk heeft hij die werkwijze nooit meer veranderd.’
 
Dit zei Geert Mak tijdens de reportage. Hij bedoelt hiermee dat Hitler nadien de mensen die hem niet aanstonden gewoon liet verdwijnen van het toneel.
Ook het feit dat enkel het mooie in de kunst terugkomt, zien we ook in de ideale wereld van Hitler met het Arische ras.
 
De tactiek van de Grote Duitse Kunstexposities was om een mix van kunstwerken tentoon te stellen. Het was een mix van propaganda en ‘onschuldige’ kunstwerken die hiervoor ook al publiek hadden.
Ook de opening van de tentoonstelling was één grote show. De tentoonstelling werd geopend met twee tekeningen van de feestelijke optochten van de 2000 jaar Duitse cultuur. Voor de inwoners waren die optochten een feest, maar ook deze dienden enkel om de mensen te manipuleren. Hitler organiseerde deze optochten om de mensen aan de Nationaalsocialistische volksgemeenschap te binden.
Om aan te tonen dat enkel de kunst die hij uitkoos deugde, opende hij een kunsttentoonstelling met ‘ontaarde kunst’ enkele huizen verder. Deze ontaarde kunst werd getoond in donkere ruimtes en met denigrerende teksten. Deze teksten werkten wel doeltreffend aangezien iedereen die mening aannam. Met ontaarde kunst werd kunst die niet aan de norm voldeed bedoeld.
 Joachim Ringelnatz, Havencafé, 1933, voorbeeld van ontaarde kunst:
 

 
Enkele getuigen
Arnold Breker en Joseph Thorak waren twee van de favoriete kunstenaars van Hitler. Hoewel zij de ‘favorieten’ waren en genoten van hun macht, kregen zij niet alles van Hitler gedaan. Joseph Thorak was getrouwd met een Joodse vrouw, maar scheidde omwille van zijn carrière. Hij bleef echter wel bij haar samenwonen. Hij zag de schaduwkant van het succes in toen hij Hitler om een gunst vroeg. De gunst ging over het helpen van een Joodse dokter waarop Hitler antwoorde dat er binnen enkele jaren geen enkele Jood meer rondliep op aarde.
Viktoria Inderfurht was een jonge vrouw toen de oorlog aanbrak. Zij ging graag naar de kunsttentoonstellingen omdat er niets anders te doen was. Toen had ze niet in de gaten dat alles diende als propaganda en manipulatiemiddelen. Net zoals alle jonge bruiden kreeg ze een cadeau van Hitler: ‘Mein Kampf’, een boek geschreven door Hitler. Was het een gulle gift of eerder een cadeau onder dwang? In die tijd kreeg Hitler veel geld per boek dat hij uitdeelde en ook op andere manieren stroomde het geld binnen.
 
Een kunsthandelaar, Otto van de Loo, fietste maar liefst twee weken om naar de tentoonstelling te gaan. Het was een hele belevenis volgens hem.
Het einde
In 1939 begon de oorlog in Duitsland. Het museum kreeg dan een andere functie: het werd een plaats waar je kon doen alsof er niets aan de hand was.
De laatste expositie was uiteindelijk in 1944, maar de deuren bleven nog steeds open. Het museum was nog steeds een belangrijk propagandamiddel. Ook voor het moreel van de mensen: het openblijven van het museum zagen zij als een teken van het einde van de oorlog. De laatste rekening voor de Grote Duitse Kunstexpositie dateerde van 20 april 1945.
Hitler verloor de oorlog en daarmee zou ook het Duitse volk ten onder gaan, volgens Hitler zelf. Enkel de Duitse cultuur moest overleven.
 
De tweede aflevering : 1942 – Duitsland
Om binnen het onderwerp te blijven, keek ik naar de aflevering over Duitsland in 1942. Deze aflevering gaat volgens de beschrijving over de verbrandingsinstallaties die gebruikt werden om zoveel mensen te vermoorden. Was het correct om hieraan mee te werken of kon je niet anders?
Mijn vragen voor deze aflevering:
µ       Hoe kwamen de nazi’s erop om mensen te vermoorden in deze ovens?
µ       Wie maakte die verbrandingsinstallaties?
µ       Werkten die mensen hier vrijwillig aan mee of onder dwang?
µ       Hoe gingen zij om met het idee dat ze verantwoordelijk zijn voor de dood van al die mensen?
Een heleboel vragen die vooral gericht zijn op de gevoelens van die mensen.
Dit is de link naar de aflevering:http://ineuropa.vpro.nl/programmas/36788896/afleveringen/39111569/
Inleiding
Van enkele afleveringen heb ik het begin bekeken om mezelf een beetje in te lezen in de onderwerpen en uit nieuwsgierigheid. Geert Mak begint zijn reportage heel dikwijls met de vraag: ‘Waar waren we gebleven vorige week?’. Dan schetst hij kort waarover het vorige week ging en waar in de geschiedenis we nu zijn aangekomen.
Tijdens deze aflevering gaan we op bezoek bij de broeders Tofp und Söhne. Zij waren in die tijd de producenten van diverse verbrandingsinstallaties. Waarom weigerde zij deze opdrachten niet? Beseften ze wel dat zij medeverantwoordelijk waren voor al die moorden?
Buchenwald

 

 
‘Concentratiekampen zijn fabrieken van de dood’
Amerika heeft beelden in kleur gemaakt van Duitsland. Op deze beelden zijn onder andere kapotgeschoten dorpen te zien en smeulend puin. Ook van Buchenwald werden er beelden gemaakt. Buchenwald is een kamp waar meer dan 56 000 mensen overleden. Dit omwille van ondervoeding, maar ook door mishandeling en executies.
Topf und Söhne, dat is de naam van een grote fabriek aan de berg van Buchenwald. Zij maakten crematieovens om bijvoorbeeld mensen te verbranden wanneer er veel slachtoffers waren omwille van een ziekte.
Deze ovens werden nadien echter ook voor hele andere doeleinden gebruikt. Zo werden er in 1941 maar liefst vijf verassingsovens en drie afzuigsystemen geproduceerd. De fabriek maakte zelfs meer afzuigsystemen dan gevraagd aangezien het verbranden van bevroren lichamen meer energie kostte.
Hoewel de situatie nog niet schrijnend genoeg was, bleven de mensen concurreren met elkaar. Zij boksten tegen elkaar op om de beste verbrandingsoven te maken. Kurt Prüfer maakte plannen voor een continu brandende massaverbrandingsoven met vier verdiepingen waarin non-stop lijken gedaan werden. Zijn chef – en concurrent – Fritz Sander had steeds opmerkingen. Zo werd bijvoorbeeld het rooster waarlangs de lichamen naar beneden gleden afgekeurd omdat er lichaamsdelen aan bleven plakken.
De ingenieurs en ovenmakers stonden niet onder dwang om deze oven te maken. Ook hadden ze geen politieke overtuigingen en waren ze al helemaal geen fanatieke nazi’s. Zij produceerden gewoon verbrandingsovens omdat dit hun job was.
De tekenadeling
Het begin
Voordat de verbrandingsovens in gebruik waren, gebeurde er reeds een afslachting van de Joden. Tijdens de ‘Reichskristallnacht’ van 9 op 10 november 1938 werden ongeveer 90 Joden gedood en ongeveer 26 000 naar concentratiekampen gebracht.
De aanleiding hiervan was de dood van de secretaris van de Duitse ambassade, Ernst vom Rath. Een zeventienjarige Jood schoot hem neer en twee dagen nadien overleed Ernst vom Rath aan zijn verwondingen.
Diezelfde nacht organiseerden troepen ‘spontane’ acties tegen synagogen, joodse winkels en gemeenschapshuizen. Joodse burgers werden uitgescholden, gemolesteerd en vermoord.
De naam van deze actie verwijst naar het vele glaswerk dat tijdens deze aanvallen vernietigd werd.
 
Het allereerste slachtoffer was een zwaar gehandicapt kind in 1939. De vader van het kind stuurde  een brief naar Hitler met als verzoek zijn kind te laten inslapen. Hitler stuurde onmiddellijk zijn lijfarts hierop af. Dit was het begin van project T4: een euthanasieproject waarbij 70 000 fysiek en geestelijk gehandicapten werden vergast en vermoord.
In 1942 werd er besloten om alle Europese Joden op dezelfde manier systematisch te vermoorden. Dit besluit kwam verder van de Wanssee-conferentie.
 
Een getuige
 
De vader van Udo Braun was in die tijd producent van silo’s. Hij wist van de praktijken van Hitler af, maar verzette zich er niet tegen.
‘Wanneer ben je nu een crimineel en wanneer niet?’
Er werd bij hun thuis ook nooit over politiek of de gebeurtenissen gesproken. Het was echt een taboeonderwerp. De enige die hier wel over sprak was de leerkracht. Hij vertelde enkel dat de gevangenen in de kampen dieven, moordenaars, slechteriken,… waren.
Udo Braun zegt dat hij een held zou geweest zijn mocht hij zich verzet hebben, maar waarschijnlijk zou het niet als een held behandeld worden. Bij verzet tegen de Führer was slechts één gevolg mogelijk: concentratiekamp.
Het einde
Op 16 april 1945 reden de geallieerden met legertanks de berg op. Top fund Söhne bleef na de bevrijding in bedrijf in het communistische Oost-Duitsland (DDR) waar het een bedrijf van het volk werd. Topf vluchtte en vroeg in de jaren ’50 zelfs nog een patent aan op zijn massaverbrandingsoven. Ludwig daarentegen pleegde zelfmoord.
De bevolking van de meest nabijgelegen stad, Weimar, moesten naar het kamp gaan kijken. Op die manier konden ze de gruwel nooit ontkennen.  Ze gingen allemaal vrolijk en onwetend de berg op, maar ze kwamen onthutst, in tranen en in stilte terug naar beneden.  
Wolfgang Held liep als kind de berg op. De mensen die hij zag, waren als dood achtergelaten. Uitgemergeld, vuil,… enkel hun ogen leefden nog een beetje. Hij barstte in tranen uit. Eén van de gevangenen kwam tegen hem zeggen dat tranen niet voldoende zijn.
‘Tranen zijn niet genoeg, jongen.’

In 1996 ging de fabriek uiteindelijk failliet. Sindsdien werd deze verwaarloosd en volledig vervallen.
Buchenwald werd deel van de DDR waar het nog vijf jaar diende als gevangenenkamp van Rusland. Ze zijn nog zo’n 7000 mensen omgekomen.
 
Rijen verbrandingsovens
Bronnen:
µ       ‘Duitsland’, internet, 26 november 2012, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitsland);
µ       ‘Het Derde Rijk – Nazi Duitsland’, internet, 26 november 2012, (http://www.holocaust-lestweforget.com/historyofnazigermanydutch.html);
µ       ‘In Europa’, internet, 26 november 2012, (http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2011/mei/Herhaling-In-Europa-van-Geert-Mak.html);
µ       ‘Buchenwald Concentration Camp’, internet, 27 november 2012, (http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/buchenwald.html)
µ       ‘De Wannsse conferentie’, internet, 27 november 2012, (http://deoorlog.nps.nl/page/dossiers/780604/De%20Wannsee%20conferentie%20?afl=5);
µ       J OPITZ, P., ‘De kroniek van onze eeuw: 1930 – 1939: de belangrijkste gebeurtenissen en de mooiste beelden’, Kosmos-Z&K Uitgevers, 1999, 156 pagina’s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten