maandag 17 december 2012

Milk


 
Homoseksualiteit, iets wat in vele landen nog niet geaccepteerd wordt. Ook mensen in moderne landen hebben hier soms moeite mee. Waarom wordt dit nog steeds niet aanvaard? En wat houdt dit precies in?

Homoseksualiteit

We spreken over homoseksualiteit wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht die zich aangetrokken voelen tot elkaar. Jongens of mannen die homoseksuele gevoelens of gedragingen heeft, worden ook wel homo’s genoemd. Meisjes of vrouwen daarentegen worden in de volksmond lesbiennes genoemd. Wie zowel gevoelens heeft voor mannen als voor vrouwen, kan zich als biseksueel beschouwen.

Weetje
De naam lesbisch is afgeleid van het eiland ‘Lesbos’. De oorsprong komt uit de gedichten van Sappho. Zij was de eerste vrouw die durfde te zingen over vrouwen in tegenstelling tot de stoere mannenliederen. Haar gedichten gingen onder andere over de vriendschap tussen vrouwen.

Sinds de jaren ’90 is er een verzamelnaam geïntroduceerd: holebi’s. Zowel homo’s, lesbiennes als biseksuelen zijn geïntegreerd in die naam.

Een homoseksuele relatie is net zoals een heteroseksuele relatie, enkel zijn het nu twee mannen of twee vrouwen in plaats van een man en een vrouw. Het is dus eigenlijk helemaal geen rariteit. Holebi’s gedragen zich immers niet anders dan hetero’s. Waarom hebben de mensen hier nog veel problemen mee? Welke vooroordelen hebben de mensen nog?

Verder vraag ik me onderstaande dingen af:
µ       Wie heeft deze mensen een hart onder de riem gestoken?
µ       Waarom deed hij dit? Wat zijn de beweegredenen?
µ       Hoe zit het met homoseksuelen in godsdiensten?

Concrete en betrouwbare cijfers over het aantal homoseksuelen zijn er niet veel. Je kan namelijk niet zeggen wie homoseksueel is en wie niet. Andere personen hebben misschien wel homoseksuele gedragingen, maar willen dit niet toegeven.

Wel zijn er cijfers over homoseksuelen die in het huwelijksbootje stappen. Onderstaand artikel geeft daar een idee over.

Al bijna 17.000 homo's en lesbiennes getrouwd in België
 
Zeven jaar nadat het homohuwelijk mogelijk werd, zijn in België al 9.145 mannen en 7.782 vrouwen in het huwelijksbootje gestapt. Dat blijkt uit cijfers van de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie. Huwelijken tussen vrouwen blijken voorlopig minder stabiel dan die tussen mannen.
Trouwen is voor homo's en lesbiennes in ons land mogelijk sinds 1 juni 2003. Sindsdien zijn al bijna 17.000 vrouwen en mannen in het huwelijksbootje gestapt. Het gaat om cijfers tot eind 2010. Dat jaar huwden overigens voor het eerst meer lesbiennes (1.102) dan homo's (1.062).

Huwelijken tussen vrouwen blijken voorlopig minder stabiel dan die tussen mannen. Sinds 2003 zagen 617 mannen en 822 vrouwen die gehuwd waren met een seksegenoot hun huwelijk op de klippen lopen, ofwel 6,7 pct van de huwelijken bij mannen en 10,6 pct bij vrouwen.

Omdat het homohuwelijk nog niet lang genoeg bestaat, kan de scheidingsfrequentie van homoseksuelen nog niet vergeleken worden met die van heteroseksuelen. Dat de cijfers oneven zijn, komt doordat het huwelijk of de echtscheiding van de twee betrokken niet in hetzelfde jaar werd geregistreerd in het bevolkingsregister.
 
Bron: Al bijna 17.000 homo’s en lesbiennes getrouwd in België, internet, 23 augustus 2011, (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1308423/2011/08/23/Al-bijna-17-000-homo-s-en-lesbiennes-getrouwd-in-Belgie.dhtml).
 

In de 21ste eeuw werd in onder andere in Nederland, België, Canada, Spanje en in enkele staten van de Verenigde Staten het homohuwelijk opengesteld.
Onderstaande kaart is ingekleurd op basis van de wetgeving rond homoseksualiteit en homohuwelijk. De legende geeft meer uitleg over de kleuren die gebruikt worden op de kaart.



In België is het sinds 1 juni 2003 mogelijk om in het burgerlijk huwelijk te stappen als homoseksueel koppel. Hier gelden in principe dezelfde plichten en rechten als bij een ‘normaal’ huwelijk.
Sinds 24 januari 2004 is het zelfs mogelijk dat één van de partners uit een land komt waar het homohuwelijk nog niet ingevoerd werd.
In andere landen zoals bijvoorbeeld Zimbabwe, Iran, Marokko en Egypte is homoseksualiteit serieus verboden. Soms staan hier zelfs zware straffen op. Marteling, mishandeling, aanranding, gevangenisstraf en gedwongen medische of psychiatrische opname komen meer dan eens voor.
 
Milk
Harvey Milk is de eerste verkozen politicus uit Californië die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam. Hij is een icoon van de burgerrechtenbeweging en de homoseksuele gelijkberechtiging in de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten.
Eén van de eerbetonen aan Harvey Milk is de gelijknamige film. Milk is een Amerikaanse biografische film geregisseerd door Gus Van Sant uit 2008. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Harvey Milk.
 
De film
De film start met krantenkoppen te laten zien over de tegenkanting van homoseksualiteit. Ook vandaag de dag komt dit nog geregeld in het nieuws. Onderstaande krantenkoppen zijn hier enkele voorbeelden van.
Tanzania wil homoseksualiteit niet legaliseren ondanks Britse druk
Lesbiennes aangevallen in Brussel
Verborgen camera legt vast hoe homo’s worden bedreigd.
1970
Harvey Milk maakt kennis met zijn nieuwe vriend. Op dat moment is hij 38 jaar en Scott is maar liefst achttien jaar jonger. Ze krijgen een relatie en verhuizen naar Castro in San Francisco. Dit was de plaats om naartoe te gaan als drop-out.
1972
Het plan is om een fotografiewinkel te openen in de katholieke buurt. Een voorbijganger dreigt ermee hun winkel te laten sluiten wanneer ze werkelijk openen op grond van:
‘We leven hier volgens de wet van de mens en die van God.’
Ondanks deze dreiging opent de winkel wel. Het is meteen een trekpleister voor homoseksuelen van wijd en ver. Harvey houdt bij welke winkeliers vriendelijk zijn en bereid om te helpen. De anderen sloten allemaal hun deuren.
 
Na een tijdje draaide de zaak zo goed dat er beroep gedaan werd op Danny Nicoletta, Jim Rivaldo, Dick Pabich en Dennis Peron.
Niet enkel de homo’s merkten veranderingen, ook enkele onverwachte personen kwamen op bezoek. Allan Baird, hoog man van de Transportbond, deed beroep op hen om het bier ‘Coors’ te boycotten. Na de actie werd dit bier niet meer verkocht in homobars.
Rond deze tijd krijgt Harvey Milk de bijnaam ‘Burgemeester van Castro Street’.
Het geluk is van korte duur. Er komt een politiepatrouille die de homoseksuelen met geweld aanpakken. Vandaar groeit het idee om een gelijkgestemde in de politiek te krijgen. Harvey Milk stelt zichzelf kandidaat voor Supervisor van San Francisco. Zijn propaganda is gericht op onder andere de besteding van het belastinggeld, de bejaarden en kinderen.
‘Het gaat niet alleen om winnen.’
~ Harvey Milk
Tijdens de verkiezingen zijn er 32 kandidaten voor slechts zes zetels. Harvey Milk eindigt op de tiende plaats.
1975
Opnieuw nemen ze deel aan de verkiezingen en Harvey Milk ondergaat een volledige make-over.
Ze verliezen opnieuw, maar hebben meer stemmen dan ooit tevoren.
1976
De gevestigde macht bij de Democraten baalt aangezien Harvey Milk het opneemt tegen hun kandidaat – Art Agnos – voor het Congres van Californië. Hij verliest opnieuw, maar haalde weer meer stemmen dan ervoor.
Rond die tijd draait veel rond Anita Bryant die met haar religieus fanatisme vecht tegen de wet die bescherming biedt aan homo’s. Zij vergelijkt homo’s met prostituees en dieven. Zij haalt haar doel: de wet wordt ingetrokken. Uiteraard lokt dit protest uit.
De Bijbel wordt vaak gezien als een boek dat verdraagzaamheid en liefde predikt. Langs de andere kant komen er ook teksten voor die het tegenovergestelde hiervan zijn. De houding ten opzichte van homoseksuelen is hier een voorbeeld van.
Onderstaande teksten tonen dit aan:
-         Leviticus 18:22-23 : Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te den te hebben; het is een gruwelijke vermenging.
-         Leviticus 20:13 : Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen.
Ook in de koran worden op diverse plaatsen homoseksualiteit afgeschreven.
-         29:30: "Nadert gij mannen met wellust en rooft gij op de weg, en begaat gij zelfs gruweldaden in uw bijeenkomsten? Maar het antwoord van het volk was niets anders dan dat zij zeiden: Breng de straf van God over ons als gij de waarheid spreekt."

‘Anita Bryant heeft niet gewonnen vanavond. Anita Bryant heeft ons verenigd.’
~ Harvey Milk
Ondertussen is de kieswet in San Francisco veranderd. Nu stemmen de inwoners op iemand van hun eigen wijk. Voor de volgende verkiezingen kunnen de mensen uit Castro stemmen op Harvey Milk of Rick Stokes.
1977
Harvey Milk wil graag nogmaals deelnemen aan de verkiezingen, maar Scott ziet dit niet zitten. Hij vertrekt en verlaat Harvey.
Anne Kronenberg – een lesbienne – neemt de plaats van Scott als campagneleider over.
Niet lang na de breuk met Scott, stort Harvey zich in een nieuwe liefde: Jack.
Op 17 november 1977 is het zover: Harvey wint de ‘District Elections’ en op 1 januari 1978 legt hij officieel zijn eed af als supervisor van San Francisco. Hij merkt dat hij voldoende steun krijgt, maar besluit toch aan het politieke spel mee te doen. Hiervoor moet hij onder andere samenwerken met Dan White, één van de andere supervisors onder de burgemeester.
 
Anita Bryant en John Briggs werken samen aan een nieuw strijdpunt: proposition 6. Mogen scholen homoseksuele leerkrachten ontslaan? Zij trekken door het land en halen de ene overwinning na de andere binnen in de diverse staten. Het aanvechten van voorstel 6 is de grootste opdracht voor Harvey Milk.
1978
Op 25 juni 1978 wordt de eerste ‘Gay Freedom Day Parade’ georganiseerd met Harvey Milk.
‘Ik ben Harvey Milk en ik wil jullie rekruteren.’
Op die dag ontmoet hij John Briggs persoonlijk en daagt deze uit voor een openbaar debat. Harvey Milk gebruikt enkele sterke en humoristische opmerkingen als reactie op het voorstel van Briggs en Bryant.
In diezelfde tijd pleegt Jack zelfmoord, hij hangt zichzelf op. Harvey Milk is er kapot van, maar heeft geen tijd om te rouwen.
17 november 1978: stemronde in verband met voorstel 6. De christenen stemmen ook mee en het ziet er niet goed uit voor Harvey Milk, maar dan keert het tij: ze winnen!
 
Dan White is niet tevreden en besluit af te treden, maar na een tijdje bedenkt hij zich. Hij vraagt de burgemeester zijn job terug te geven zodat hij nog één jaar supervisor kan zijn. De burgemeester slaat het voorstel af. Dit was de druppel voor Dan White: hij vermoord de burgemeester en daarna Harvey Milk.
Maar liefst 30 000 mensen bewijzen eer aan Harvey Milk door met kaarsen een tocht te houden. De aanhangers van Dan White zeiden dat hij door het eten van junkfood ontoerekeningsvatbaar geworden was. Hij werd veroordeeld voor doodstraf, maar kreeg slechts de minimale straf. Na vijf jaar kwam hij alweer vrij, maar niet lang erna pleegde hij zelfmoord.
 
‘Het gaat niet om persoonlijk gewin en niet om ego en niet om macht. Het gaat om al die achtergestelden. Niet alleen de homo’s, maar de zwarten, de Aziaten, de bejaarden, de gehandicapten. Zonder hoop geven zij het op. en ik weet dat je niet kan leven van hoop alleen, maar zonder hoop is het levens het leven niet waard. Daarom moeten jij en jij en jij, jullie moeten hun hoop geven.’
~ Harvey Milk
Jongeren en holebi’s
Jongeren zoeken in hun puberteit naar hun seksuele voorkeur. Dit is niet altijd even makkelijk aangezien veel mensen homoseksuelen nog steeds moeilijk aanvaarden. Wat gaat er dan om in het hoofd van een kind dat denkt aan homoseksuele gevoelens?
Elk kind volgt zijn eigen en verschillende weg. Veel van het proces hangt af van hoe de ouders, buren, vrienden, familie,… denken en reageren.
Handig om te weten als leerkracht zijn onderstaande stappen in de ontwikkeling van een jongeren die kampt met het zoeken naar zijn/ haar seksuele voorkeur.
       I.            Identiteitsverwarring
De meeste jongeren zijn heel onzeker wanneer ze ondervinden dat ze fantaseren over iemand van hetzelfde geslacht. Het past niet in het verwachtingspatroon en ze denken vaak dat het verkeerd is. Die verwarring en onzekerheid gaan gepaard met angst en een negatieve zelfwaardering. Er kunnen lichamelijke klachten optreden, maar ook leerproblemen komen vaker voor.
    II.            Identiteitsvergelijking/ vragen
De jongere probeert een antwoord te zoeken op zijn vele vragen, maar door gebrek aan openheid is informatie hierover moeilijk te vinden. Figuren om zich mee te vergelijken vinden de jongeren meestal niet. Hij sluit zich af van de rest en is prikkelbaar. Op schoolvlak is het mogelijk dat de studieresultaten achteruit gaan.
 
 III.            Identiteitstolerantie/ toegeven
In deze fase geeft de jongere toe dat hij/ zij homoseksueel is, maar keurt het nog niet goed. Dit is een tussenstap omdat de erkenning nog te moeilijk is.
  IV.            Identiteitsaanvaarding/ aanvaarding
Ze aanvaren voor zichzelf dat ze homoseksueel zijn en voelen zich beter in hun vel. De buitenwereld daarentegen is hiervan nog steeds niet op de hoogte.
     V.            Coming-out
Dit verloop meestal in fase: eerst de ouders, dan de naaste familie, vrienden,… De persoon kies zelf wanneer hij dit wil doen en wanneer hij hier klaar voor is. Sommigen hebben geen behoefte om dit te vertellen en houden het voor zichzelf.
Homoseksualiteit in de klas
Net zoals belastingen, anticonceptiemiddelen, armoede,… kan ook homoseksualiteit een (deel)thema zijn. Hieronder staan enkele tips die je als leerkracht best in gedachte houdt wanneer het gaat over homoseksualiteit in de les:
µ       Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Halve informatie kan nog meer vooroordelen uitlokken.
µ       Vertrek vanuit de leefwereld van de leerlingen en ga iedereen zijn standpunt na.
µ       Zie erop toe dat de leerlingen met een positieve attitude voldoende aan bod komen. Als er vooral leerlingen zijn die negatief hiertegenover staan, geef dan zelf tegengewicht.
µ       Laat iedereen aan bod komen, maar verplicht niemand zijn mening te formuleren.
µ       Vermijd therapeutisch en psychologisch taalgebruik en leg de woorden voldoende uit. Gebruik geen woorden die uiting zijn van discriminatie.
 
Via onderstaande link kom je terecht op een onderdeel van een site. Hierop staan diverse didactische werkvormen om te gebruiken in de les.
http://holebi.onderwijsweb.net/werkvormen
 
Mixed Kebab
Ik ben deze film samen met Elien, Ulrike en Nele gaan  kijken vorig schooljaar voor het cultuurportfolio voor het vak ‘Cultuurparticipatie’.
 
Mixed Kebab is een culturele film die zich zowel in België als in Turkije afspeelt. Het gaat over een Turks en een Belgisch gezin. Ibrahim is een Turk die in Antwerpen woont. Hij verbergt zijn homoseksuele geaardheid  uit schrik voor zijn conservatieve familie. Hij leert Kevin kennen in de frituur van Kevin zijn moeder, maar er is één probleem: Ibrahim moet trouwen met zijn nichtje dat momenteel nog in Turkije verblijft. Wanneer hij zijn toekomstige bruid gaat opzoeken, vraagt hij Kevin om mee te gaan. Iemand uit het hotel verraadt Ibrahim en Kevin door foto’s te nemen wanneer zij samen slapen. Deze foto’s lekken uit en komen terecht bij de broer van Ibrahim: Furkan. Hij is een spijbelaar die het niet nauw neemt met de schoolregels. Hij ziet zijn kans om zijn oudere broer, die steeds kritiek op hem heeft, te verraden bij zijn familie. Dan is het plotseling een rollercoaster van gevoelens bij alle personages die meespelen in de film.
De film laat heel duidelijk het verschil tussen de Turkse cultuur en onze cultuur zien, maar ook de gelijkenissen. Homoseksualiteit is voor Moslims een grote schande, maar ook in België krijgt het nog veel tegenkanting.
Een minder positief element in de film is dat de vooroordelen die de leerlingen gaan hebben over Turken en Moslims nog meer benadrukt. Bijvoorbeeld: Turken zijn gewelddadig en zoeken steeds problemen: dit wordt in de film op sommige momenten benadrukt wanneer enkele Turkse jongeren de frituur overvallen.
"Mixed Kebab speelt op een subversieve en wervelende manier in op clichés, automatische reflexen en verwachtingspatronen en schotelt ons een nieuwe wereld voor, heen en weer springend tussen twee continenten: een wereld van morgen die nu al bestaat maar tot velen nog niet is doorgedrongen."
~ Guy Lee Thys, regisseur
 
 
Bronnen
µ       Holebi’s en onderwijs, internet, 16 december 2012, (http://holebi.onderwijsweb.net);
µ       Homohuwelijk, internet, 16 december 2012, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Homohuwelijk);
µ       Mixed Kebab, internet, 17 december 2012, (http://www.cinenews.be/Movies.Detail.cfm?MoviesID=10655&lang=nl);
µ       Tanzania wil homoseksualiteit niet legaliseren ondanks Britse druk, internet, 4 november 2011, (http://www.clint.be/actua/buitenland/tanzania-wil-homoseksualiteit-niet-legaliseren-ondanks-britse-druk);
µ       Lesbiennes aangevallen in Brussel, internet, 30 augustus 2011, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.1099322);
µ       Verborgen camera legt vast hoe homo’s worden bedreigd, internet, 7 november 2012, (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1530150/2012/11/07/Verborgen-camera-legt-vast-hoe-homo-s-worden-bedreigd.dhtml);
µ       Harvey Milk, internet, 17 december 2012, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Harvey_Milk).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten