‘De hoofddoek an sich is géén verhaal. Het zijn er vele.’
Nadia
Dala is een Vlaams-Marokkaans journaliste en tevens presentatrice. Ze werkte
reeds voor enkele bekende kranten en televisiekanalen. In 2005 werd ze
gastreporter voor Republica, een
cultuurprogramma op Canvas, en in datzelfde jaar schreef zij het boek ‘Als
sluiers vallen – Vrouwenportretten’.
Vragen
Door het lezen
van dit boek en het bestuderen van dit onderwerp, hoop ik een antwoord te
krijgen op onderstaande vragen:
µ
Hoe
zit het met de wetgeving in verband met hoofddoeken?
o
in
het algemeen?
o
op
scholen?
µ
Waarom
kiezen deze vrouwen ervoor om een hoofddoek te dragen? Wat zijn hun
beweegredenen en wat zijn de verhalen achter hun hoofddoek?
o
Waarom
kiezen sommige vrouwen ervoor hun hoofddoek achterwege te laten?
µ
Worden
zij verplicht om een hoofddoek te dragen of zijn er ook vrouwen die vrijwillig
eentje dragen?
Achtergrondinformatie
Vooraleer we
meer informatie kunnen opzoeken, bekijk ik de verschillende sluiers die er
bestaan. Eerst en vooral hebben we de hijab,
de traditionele hoofddoek voor vrouwen. Daarnaast hebben we de niqaabs die het volledige gezicht bedekken
en enkel de ogen vrijlaten. Het meest extreme is de boerka. De boerka is een
traditioneel kledingstuk voor vrouwen dat het hele lichaam, inclusief het
gezicht, bedekt.
De hoofddoek
wordt meestal door Islamitische vrouwen gedragen en vormt een onderwerp van
discussie in een aantal landen zoals Nederland, België, Frankrijk en Turkije. Deze discussie wordt ook wel het 'hoofddoekendebat' genoemd. Wat
zegt de Belgische wetgeving nu precies over het dragen van een hoofddoek?
In België is er
geen specifieke wet, maar wel de wet in verband met de godsdienstvrijheid uit
de Belgische grondwet. Deze wet luidt als volgt:
Art.
19 Gw. De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede
de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens
bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die
vrijheden worden gepleegd.
Deze wet lijkt
mij heel erg vrij, maar voorziet wel degelijk een uitzondering:
godsdienstvrijheid mag niet leiden tot het plegen van misdrijven.
Er bestaan dus
in elk land wetten in verband met godsdienstuiting, waarom blijft de
problematiek van de hoofddoeken dan zo moeilijk? Zowel de voor- als
tegenstanders van de hoofddoeken gebruiken de Rechten van de Mens om hun
argumenten te staven. Wanneer iemand verboden wordt een hoofddoek te dragen,
kan deze persoon beroep doen op twee elementen van het Europees Verdrag van de
Rechten van de Mens.
Enerzijds
baseren we ons op artikel 9: Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst.
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van
gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van
godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen,
hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé zijn godsdienst te belijden
of overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten in onderricht, in
praktische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften.
2. De vrijheid zijn godsdienst te belijden
of overtuiging tot uiting te brengen kan aan geen andere beperkingen worden
onderworpen dan die die bij de wet zijn voorzien en in een democratische
samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de openbare veiligheid, voor de
bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede zeden of voor de
bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Een tweede
argument is op basis van het verbod op discriminatie op grond van godsdienst.
In België is er een Wet Gelijke Behandeling die onder meer discriminatie op
grond van godsdienst verbiedt.
Aan de ander
kant staan de tegenstanders van de hoofddoek. Zij maken eveneens gebruik van
enkele wetten om hun gelijk te halen. Raar, maar waar: zij gebruiken dezelfde
wet in verband met godsdienstvrijheid, maar op een andere manier. De
tegenstanders beweren dat het dragen van een hoofddoek een bedreiging is voor
de godsdienstvrijheid van anderen zoals niet-gelovigen of andersgelovigen, maar
vooral voor de meisjes die verplicht worden een hoofddoek te dragen.
Een ander
argument is de gelijkheid tussen man en vrouw: de hoofddoek is een symbool voor
de onderdrukking van de vrouw.
Op deze manier
kan de problematiek en de discussie rond de hoofddoeken inderdaad nog lang
duren. De oplossing hierrond is nog niet af en zal dat wellicht nooit zijn.
Weetje:
volgens onderstaande wet is het dragen van een boerka wel verboden in België sinds 23 juli 2011. De wet verbiedt
het verbergen van het gezicht op gehele of gedeeltelijke wijze zodat de persoon
niet herkenbaar is. Dit verbod gaat uiteraard veel verder dan de boerka, maar
deze laatste wordt geviseerd.
Art. 2. In het Strafwetboek wordt een artikel 563bis
ingevoegd, luidende :
« Art. 563bis. Met geldboete van vijftien euro tot vijfentwintig euro en met gevangenisstraf van een dag tot zeven dagen of met een van deze straffen alleen worden gestraft, zij die zich, behoudens andersluidende wetsbepalingen, in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn.
Het eerste lid geldt echter niet voor hen die zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn, en wel krachtens arbeidsreglementen of een politieverordening naar aanleiding van feestactiviteiten. »
« Art. 563bis. Met geldboete van vijftien euro tot vijfentwintig euro en met gevangenisstraf van een dag tot zeven dagen of met een van deze straffen alleen worden gestraft, zij die zich, behoudens andersluidende wetsbepalingen, in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn.
Het eerste lid geldt echter niet voor hen die zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn, en wel krachtens arbeidsreglementen of een politieverordening naar aanleiding van feestactiviteiten. »
Voorlopig is het
mogelijk een hoofddoek te dragen door de godsdienstvrijheid mits enkele
beperkingen, maar hoe zit het dan met de scholen? Mogen leerlingen een
hoofddoek op school dragen?
Deze beslissing
wordt aan de inrichtende macht van een school overgelaten, maar in praktijk
verbieden de meeste scholen een hoofddoek. Zij hebben hier diverse redenen
voor:
µ
op
basis van het pedagogisch project in katholieke scholen;
µ
behoud
van orde;
µ
hinder
van hoofddoeken tijdens bepaalde lessen zoals lichamelijke opvoeding,
laboproeven;
µ
neutraliteit
van de school op vlak van godsdiensten ne levensbeschouwingen.
In Frankrijk
daarentegen is er wel een wet die het dragen van religieuze symbolen verbiedt
aan leerlingen in het openbaar onderwijs. Deze wet geldt dus niet enkel voor
hoofddoeken, maar ook voor bijvoorbeeld joodse keppeltjes, tulbanden,
kruisbeelden.
Hieronder staat
een krantenartikel waarin de Vlaamse Jeugdraad een brief schrijven naar Pascal
Smet, de minister van Onderwijs, Jeugd en Gelijke Kansen.
Met de start
van het nieuwe schooljaar waren de schijnwerpers op de minister van
Onderwijs, Pascal Smet, gericht. Door onderwijs aan zijn andere bevoegdheden
te koppelen, aldus LANDER PICCART, kan hij werk maken van een heikele
kwestie: het hoofddoekenverbod op school.
Geachte
minister,
Beste Pascal,
Heel wat
leerlingen trekken deze week opnieuw naar de schoolbanken. Onder hen ook
moslimmeisjes, al dan niet met een hoofddoek. Maar in steeds meer scholen
zijn leerlingen met een hoofddoek niet langer welkom. Ruim drie jaar geleden
voerde de Raad van het Gemeenschapsonderwijs een algemeen hoofddoekenverbod
in. De Raad van State schorste dit verbod waarop de Raad van het
Gemeenschapsonderwijs in februari 2012 verklaarde dat scholen zonder verbod,
toch de eigen regeling mochten behouden. Dit veroorzaakt onduidelijkheid en
heel wat scholen kozen toch voor een hoofddoekenverbod.
Elke school
heeft het recht om zelf te beslissen of meisjes met een hoofddoek al dan niet
welkom zijn. Maar laat dit u, als minister van Onderwijs, niet tegenhouden om
dit thema stevig aan te pakken. Omdat u behalve minister van Onderwijs, ook
minister van Jeugd én Gelijke kansen bent, bent u bij uitstek de persoon die
in deze discussie het verschil kan maken.
Verbieden helpt niet
Vanuit het idee
om meisjes te beschermen tegen externe druk, wordt hun schoolkeuze beperkt.
Vermeende onderdrukking ruilen we in voor een verbod. En in heel de discussie
heeft nauwelijks iemand oren naar de redenen waarom meisjes ervoor kiezen om
een hoofddoek te dragen.
Met een
hoofddoekenverbod krijgt een belangrijke groep minderjarigen – alsook hun
omgeving – het signaal dat deelaspecten van hun cultuur geen plek en aandacht
verdienen in het onderwijs. U, als minister van Jeugd en van Onderwijs, moet
er toch op toezien dat binnen het onderwijs de kinderrechten gewaarborgd
zijn. Daar hoort het recht op vrijheid van godsdienst toch bij?
Minister
Smet, als minister van Jeugd wilt u vast net zo graag als ik dat jongeren
kansen krijgen om zich te ontwikkelen en ontplooien. Geloof in de
competenties van jongeren en vertrouw erop dat de meisjes in kwestie zelf een
bewuste keuze kunnen maken over het dragen van een hoofddoek. Een verbod
ontneemt hen de vrijheid om, vanuit hun eigen identiteit en geloof, die keuze
te maken. Actief pluralisme betekent dat die diversiteit tussen jongeren
zichtbaar mag zijn, dat jongeren aangemoedigd worden om hierover met elkaar
in discussie te gaan.
Daarom,
meneer de minister, vraag ik u om snel werk te maken van een decretaal kader
dat vertrekt vanuit een vrijheid op het dragen van een hoofddoek. Het wachten
heeft lang genoeg geduurd. Het is tijd voor actie. Kies voor één maatregel in
alle scholen van alle onderwijsnetten. Kies voor duidelijkheid, vertrouwen en
vrijheid. Voor scholen waarin alle leerlingen welkom zijn, ongeacht hun
geloof.
Met
vriendelijke groeten,
is voorzitter
van
de Vlaamse
Jeugdraad.
|
De Vlaamse
Jeugdraad is de officiële adviesraad voor de Vlaamse Regering. Zij werken rond
alles wat kinderen en jongeren aanbelangt. De Vlaamse ministers moeten hun
advies daadwerkelijk vragen vooraleer zij beslissingen kunnen nemen die invloed
hebben op kinderen en jongeren. De Vlaamse Jeugdraad brengt op eigen initiatief
ook advies uit.
In deze brief
vragen zij om voor alle scholen van alle onderwijsnetten één regel op te
stellen, maar die zegt dat de leerlingen de vrijheid hebben om zelf te bepalen
of zij een hoofddoek dragen of niet. Ze doen hiervoor beroep om minister Pascal
Smet.
Het boek
Laten we één
voor één de geschetste vrouwenportretten bekijken met de volgende vragen in ons
achterhoofd:
µ
Waarom
dragen deze vrouwen een hoofddoek? Wat zijn hun beweegredenen hiervoor?
µ
Waarom
kiezen sommige vrouwen ervoor hun hoofddoek niet meer te dragen?
µ
Worden
de vrouwen verplicht een hoofddoek te dragen?
‘De vrouw wordt binnen de islam
gezien als een lustobject. Om te voorkomen dat mannen in de war zouden geraken,
houdt men dat lustobject zoveel mogelijk uit de publieke sfeer.’
~Ayaan Hirsi Ali (2004)
Farah is een
drieëntwintig jarige studente waarvan de ouders slecht oppervlakkig moslim
zijn. Ze ging twee jaar geleden op zoek naar meer houvast in haar geloof. In
Nederland en Antwerpen kwam ze terecht bij islamitische jongerenbijeenkomsten.
Voor deze verandering was zij een vrolijke studente die mini-jurken, make-up en
juwelen droeg. Althans leek Farah gelukkig, maar dit bleek slechts schijn naar
de buitenwereld te zijn. De omslag gebeurde niet zonder slag of stoot want
niemand was opgetogen met haar nieuwe levenswijze. Haar ouders, broers,
stagebegeleider en vrienden waren verrast door deze aanpassing. Gelukkig hield
niemand haar tegen en haar vrienden bleven haar door dik en dun steunen.
Het eerste
verhaal van het boek en al meteen raak. Dit verhaal had ik niet verwacht. Op
dit moment snap ik reeds dat de volgende interviews ook anders gaan zijn. Het
beeld van de gedwongen moslimse vrouw met haar hoofddoek vervaagd onmiddellijk.
Ik heb al meteen een reactie op mijn vragen: de vrouwen worden niet allemaal verplicht een hoofddoek te dragen, zij kiezen hier zelf voor. Zelfs wanneer hun familie helemaal niet zo fanatiek gelovig is, kiezen zij ervoor dit wel te zijn.
Ik heb al meteen een reactie op mijn vragen: de vrouwen worden niet allemaal verplicht een hoofddoek te dragen, zij kiezen hier zelf voor. Zelfs wanneer hun familie helemaal niet zo fanatiek gelovig is, kiezen zij ervoor dit wel te zijn.
- Basema
Basema groeide
op in Koeweit en was op jonge leeftijd al een eigenwijs meisje met als visie:
‘Als moslimvrouw moet je je eigen wetten stellen, anders doen anderen dat voor
je’. Zo opstandig als ze was, weigerde ze een hoofddoek te dragen. Haar vader
was hier helemaal niet tevreden mee en haar moeder jammerde dat ze niet naar de
hemel zou gaan. Haar vader ondernam geen pogingen om haar van gedachte te doen
veranderen, maar hoopte dat een jonge echtgenoot dit wel kon. Keer op keer
saboteerde ze de kennismaking met de huwelijkskandidaten.
In 1990 trok Basema met haar broer naar Jordanië door de inval van Irak. In de Palestijnse vluchtelingenkampen hielp zij de vrouwen en kinderen om zichzelf te beschermen.
Uiteindelijk leerde ze haar toekomstige man kennen, Khalid, maar dit verliep niet goed. In die periode maakte ze heel wat miserie mee en tenslotte vluchtte Basema naar Nederland. Eenmaal daar noemt ze zichzelf een ‘islamic moderate thinker’. Ze geeft lezingen en workshops en ze wil zelfs survivalboeken schrijven voor moslims in het Westen.
In 1990 trok Basema met haar broer naar Jordanië door de inval van Irak. In de Palestijnse vluchtelingenkampen hielp zij de vrouwen en kinderen om zichzelf te beschermen.
Uiteindelijk leerde ze haar toekomstige man kennen, Khalid, maar dit verliep niet goed. In die periode maakte ze heel wat miserie mee en tenslotte vluchtte Basema naar Nederland. Eenmaal daar noemt ze zichzelf een ‘islamic moderate thinker’. Ze geeft lezingen en workshops en ze wil zelfs survivalboeken schrijven voor moslims in het Westen.
Tijdens haar
verhaal zegt Basema het volgende: ‘Dat ik op mijn 28ste nog steeds
ongehuwd was, lag ook al niet goed in de conservatieve maatschappij. Een vrouw
hoort geringd te zijn. Is ze dat niet, dan scheelt er iets’. Persoonlijk vond
ik deze zin best choquerend. Mijn vader is duivenliefhebber en af en toe
vertelt hij dat de jonge duiven geringd moeten worden. Om hetzelfde nu over een
vrouw te lezen, greep me aan. Dit komt ook meer in de buurt van het stereotiep
beeld dat wij van moslimvrouwen hebben: zij zijn het bezig van hun echtgenoot
en worden onderdrukt.
- Khadija
Volgens Khadija
is het duivels wanneer een man en een vrouw elkaar aankijken of zelfs maar in
dezelfde ruimte te zitten. Over haar hoofddoek draagt zij dan ook een niqaab waardoor ze helemaal onherkenbaar
is. Hoewel zij een lange weg heeft afgelegd, is ze behoorlijk extreem gelovig en dat is te
merken in haar verhaal. Zo past zij onder andere de volledige segregatie[1] tussen de
geslachten toe. Ik vond dit heel bizar tijdens het lezen van haar verhaal.
Khadija wil bijvoorbeeld niet met haar schoonbroer in dezelfde ruimte zitten.
Zich laten vervoeren door een mannelijke taxichauffeur is zeker uit den boze.
Langs de andere
kant moedigt ze haar dochters wel aan om een hijab te dragen, maar ze zal hen
nooit hiertoe verplichten. Ook de trend van de jonge meisjes die van de ene op
de andere moment gelovig zijn en een niqaab dragen, begrijpt ze niet. Deze
jonge meisjes denken er niet voldoende over na en nemen een overhaaste
beslissing. Hoewel Khadija zelf erg gelovig is, wil ze niet bereiken dat
iedereen dit wordt.
- Miriam
Miriam is een
vrijgevochten moslima. Op zestienjarige leeftijd werd ze reeds uitgehuwelijkt,
maar na een hoop leugens vroeg ze de echtscheiding aan. Haar familie kon hier
niet mee om en Miriam werd mishandeld totdat ze op een dag wegliep. Na diverse
jobs achter elkaar, ging ze studeren en ze behaalde haar diploma. Miriam
weigert resoluut een hoofddoek te dragen. Enerzijds doordat ze vroeger
onderdrukt werd door haar eigen familie en anderzijds doordat ze inziet dat een
pilote met hoofddoek geen zicht is.
Haar verhaal
heeft mij enorm ontroerd. Wanneer je reeds zoveel miserie hebt gekend, en nog
ga je positief door het leven: chapeau. Dit is niet voor iedereen weggelegd en
het is duidelijk dat Miriam een zeer sterke vrouw is.
In één van de
grijze kaders lees ik dat het aandeel van allochtone vrouwen in vluchthuizen en
opvangcentra maar liefst gestegen is met zes procent in twintig jaar tijd. Ook
zitten sommige Vlaamse vluchthuizen voor meer dan de helft vol met allochtone
vrouwen. Wel betekent dit niet dat er meer meisjes mishandeld worden, er zijn
gewoon meer meisjes die durven weglopen. Als je deze cijfers bekijkt en over
die toestanden leest, dan vraag je je toch af wat er mis is met de wereld…
- Soumeya
Nadia Dala
beschrijft een stukje van haar zoektocht naar geschikte personen. Ze zegt dat
sommige moslima’s zich afzonderen omdat ze een hekel hebben aan de Westerse
waarden en normen. Deze vrouwen vinden dat de Islam en het Westen nooit
herenigd worden. Waar vind je een moslima die hierover vrijuit wil praten?
Ontmoet Soumeya,
een moslima die opteert voor een aparte moslimzuil binnen de westerse
maatschappij. Moslims kunnen volgens haar niet langer deel uitmaken van onze
maatschappij aangezien wij racistisch zijn. Soumeya draagt een hoofddoek wat
een religieuze plicht is. Sinds ze in België verblijft, is ze depressief
doordat iedereen haar scheef bekijkt.
Soumeya is recht
voor de raap en ze spaart de westerlingen niet. Naar eigen zeggen wordt ze
voortdurend vernederd en uitgespuwd. Ze zegt zelfs letterlijk: ‘Allemaal
racisten zijn het. Westerlingen willen de moslims kapot maken. Ze willen ons
breken en vernederen. Eigenlijk denkt zij hetzelfde over de westerlingen zoals
vele westerlingen over moslims denken. Op het einde van de rit staan we stom
dat niemand overeenkomt met elkaar.
Helemaal
verbazingwekkend vond ik onderstaand tekstje. Het is ongelooflijk dat er veel
mensen zijn die er zo over denken.
Alleenstaand geval?
Vermoedelijk niet. Soumeya spreekt terwijl de anderen zwijgen. Er zijn
gelovigen die zich naar eigen zeggen niet kunnen ontplooien, hun identiteit is
‘in gevaar’. Sommigen worden mentaal-agressief, anderen depressief. Als
oplossing schuiven ze een islamitische zuil in de westerse maatschappij naar
voren.
Hiermee bedoelen
ze dat ze geen deel meer willen uitmaken van onze samenleving, maar zich liever
terugtrekken in hun eigen islamitisch circuit. Eerlijk gezegd werd ik hier
slechtgezind om. Om de een of andere reden zijn ze naar België gekomen, ze
werden hier binnengelaten en dan willen ze niet met de inwoners van België
samenleven?!
'Dat we een hoofddoek dragen, betekent niet
dat we onze hersenen afdekken.'
~Maysoen
Ramahi, directrice van een Palestijnse vrouwenorganisatie
- Touria
Een brugfiguur
tussen verschillende culturen en generaties, zo omschrijft Touria zichzelf. Zij
draagt af en toe een hoofddoek om bijvoorbeeld naar familiebijeenkomsten te
gaan. In tegenstelling tot een heleboel meisjes, verbrak zij het contact met
haar ouder niet, maar koos toch resoluut voor haar eigen leven. Touria is
ondertussen 35 jaar, studeert nog steeds en is in haar vrije tijd
vrijwilligster in het jeugdhuis voor allochtone jongeren.
‘Jahaa,
ik noem mezelf een bruggenbouwer,’ glimlacht Touria, ‘omdat ik de dialoog
tussen de verschillende gemeenschappen en generaties ten allen koste wil
blijven voeren. Blijven praten is de enige oplossing. Zodra we niet meer met
elkaar communiceren, loopt het mis. Vooral allochtone jongeren hebben nood aan
meer en betere communicatie. We praten steeds over hen, maar zelden mét hen.’
Touria heeft op
een prachtige manier verteld wat zij denkt en wat ze wil bereiken. Deze
‘speech’ richt zich volgens mij ook naar (toekomstige) leerkrachten. Uiteraard
maken zij deel uit van het proces dat de allochtone jongeren moeten doorlopen.
- Fatima
Sinds 2002 is
Fatima schepen en wethouder in Zeebrug. Haar bevoegdheden zijn Onderwijs,
Jeugd- en Jongerenbeleid, Kinderopvang en coördinator Grote Stedenbeleid. Daar
bovenop is ze lid van de Nederlandse sociaal-democratische partij PvdA. Een hele
hoop verantwoordelijkheden, maar ze blijft in haar hart moslimgelovige. Je ziet
haar dan ook steeds met een hoofddoek want dit staat immers beschreven in de
Koran. Hoewel weinig Europese politieke partijen een vrouw met hoofddoek
toelaten, is Fatima hier toch in geslaagd en ze is er trots op.
Na de moord op Theo Van
Gogh ontving Fatima bedreigingen van ‘witte extremisten’. Ze dook zelfs een
tijdje onder en kreeg politiebescherming.
Wat is hier precies
gebeurd?
Theo Van Gogh lag in
conflict met Fatima in verband met een toneelstuk. Van Gogh noemde haar een extremistische
moslima die voor censuur pleitte. Wanneer hij neergeschoten werd door een
moslim, kreeg Fatima het hard te verduren. Ze ontving bedreigingen en de
politie bood haar onmiddellijk bescherming aan. Dit hield echter in dat haar
bewegingsvrijheid van de ene op de andere dag beroofd werd.
Een andere bekende naam
die zij vermeld is Ayaan Hirsi Ali. Ze werd geboren in Somalië en had reeds
in een paar landen gewoond vooraleer ze in 1992 naar Nederland kwam. Eenmaal
daar aangekomen leerde ze Nederlands en ging ze politicologie studeren aan de
hogeschool. In het nieuws viel ze op door haar felle kritiek op bepaalde
elementen van de islamitische cultuur waaronder het dragen van een hoofddoek. Net zoals Fatima zetelde zij in de
PvdA, maar ze stapte over naar de VVD.
In de PvdA was
naar eigen zeggen te weinig plaats voor kritiek op de negatieve gevolgen van
migratie en multiculturalisme. Verder heeft zij ook enkele boeken
geschreven zoals bijvoorbeeld ‘De
zoontjesfabriek’.
Fatima zegt in haar
boek enkel dat ze het spijtig vind dat Ayaan Hirsi Ali zo gefrustreerd is door
haar eigen verleden.
|
- Emilia
Een nog ander
verhaal is eentje van de islamitische asielzoekster Emilia. Door de
burgeroorlog werd haar appartement in Tsjetsjenië volledig verwoest. Samen met
haar autistische dochter vlucht ze via mensensmokkelaars naar België. Het was
een hachelijke en risicovolle onderneming. Nadien zijn ook haar twee zonen en
moeder overgekomen naar de OCMW-flat van Emilia.
Emilia draagt
een hoofddoek sinds ze getrouwd is, maar wanneer de minister dit verplicht, zal
ze haar hoofddoek zonder problemen aflaten.
‘Ik
snap die allochtone meisjes niet. Waarom maken zij zich zo druk om de hijab?
Ik ben ook een moslima. En bidden, dat doe je toch thuis?’
Ik ben ook een moslima. En bidden, dat doe je toch thuis?’
Wanneer zij een
permanente verblijfsvergunning krijgt, gaat ze weer studeren. Eerst en vooral
wil Emilia beter Nederlands leren om daarna naar de landbouwschool te gaan. Ze wil
alles leren over onze groenten om later, als de oorlog in Tsjetsjenië afgelopen
is, daar Belgische groenten te gaan telen.
Ik heb enorm
veel sympathie voor Emilia. Net zoals enkele andere vrouwen, blijft zij steeds
positief naar het leven kijken. Ondanks alles wat ze meegemaakt heeft, wil ze
er volledig voor gaan. Ook haar toekomstplannen zijn een voorbeeld voor velen
mensen.
Verder vind ik het eerlijk dat zij haar hoofddoek draagt, maar deze zal afzetten indien het verplicht wordt.
Verder vind ik het eerlijk dat zij haar hoofddoek draagt, maar deze zal afzetten indien het verplicht wordt.
In de Badr-moskee
ontmoet Nadia Dala de bekeerde Zaynab, vroeger Katalin. Zaynab daagde een
Pakistaanse broeder uit om te bewijzen dat Allah echt bestaat. Daarna zou ze
overwegen zich te bekeren. De man gaf haar een stapel boeken en zei: ‘Kijk naar
je lichaam. Dat is bijna perfect. Je hebt twee ogen, twee handen, twee benen en
toch maar één neus en één mond. Kijk naar de volmaaktheid van de natuur, bij de
dieren en planten. Die zijn perfectie nabij. En alle dingen van de wetenschap
staan in de koran beschreven.’
Zaynab was
overdonderd en dacht steeds meer en meer na. Ze hield woord en bekeerde zich.
Haar bekering verliep met vallen en opstaan, maar nu draagt ze de hoofddoek
altijd en overal. Ze gaat all the way. Kort nadien veranderde ze haar naam in
Zaynab.
‘Ik
wil de hidzjra doen,’ zegt ze. ‘Naar Saoudi-Arabië, Libië of Marokko. Zolang het maar een
islamitisch land is. Hier hou ik het niet meer uit. In de ogen van de
Nederlanders ben ik een overloopster. En ik vind het leven hier ook echt te
oppervlakkig. Er worden teveel afgoden aangebeden. Vroeger was ik als iedereen,
ik reed naar het strand in bikini en ging drinken en neuken met de jongens.
Maar wat voor leven is dat? De volgende ochtend heb je een kater. En dat was
het dan. Niet meer voor mij, dank u.’
- Aÿse
De laatste vrouw
is een Turkse huismoeder. Aÿse behoort tot de eerste generatie migranten. Zij
volgde haar echtgenoot naar België, maar heeft hier ondertussen veel spijt van.
Dertig jaar leefde zij eenzaam. Wanneer haar man er niet was, sloot ze de gordijnen
en ging vooral niet naar buiten. Aÿse sukkelde van de ene depressie in de
andere.
Het interview
met Aÿse verliep niet zonder problemen, haar zoon speelde voor tolk aangezien
zijzelf de Nederlandse taal nog steeds niet beheerst. Na het gesprek zijn haar
zonen verwonderd. Hun moeder vertelde een wildvreemde vrouw meer over haar
leven dat de jongens wisten. Aÿse is zo opgetogen dat iemand haar verhaal wil
horen.
Jammer genoeg is
Aÿse niet de enige vrouw die zich in deze situatie bevindt. Er zijn duizenden
gelijkaardige migrantenvrouwen die hun man volgden naar Europa, want daar was
werk.
Nawoord
Eerst en vooral
is het duidelijk dat vele moslimvrouwen niet verplicht worden om een hoofddoek
te dragen, maar hiervoor te kiezen om bepaalde redenen. In het boek komen onder
andere volgende redenen aan bod:
µ
gelovig
zijn tot in het diepste van je hart;
µ
bekering
tot een ander godsdienst;
µ
om
de band met de familie niet te verbreken.
We leven in een
land met vrijheid van godsdienstuiting en iedereen moet van deze vrijheid
kunnen profiteren. Nog veel te veel wordt er gediscrimineerd op vlak van
godsdienst, zowel door de Vlamingen als door de moslims en andersgelovigen. Het
is volgens mij belangrijker te kijken naar de persoon en het verhaal onder de
sluier.
Lang de andere
kant ben ik ook verrast door het feit dat vele moslima’s de hoofddoek weigeren.
Dit is meestal het gevolg van onderdrukkende ouders, familie en vrienden. Ook
een slechtere jeugd heeft hiermee te maken.
Ik vel geen
oordeel over personen die ervoor kiezen een hoofddoek te dragen. Wel vermeld ik
expliciet: personen die hiervoor kiezen. Wanneer iemand hiertoe gedwongen
wordt, vind ik het onmenswaardig. Elke persoon heeft zijn eigen ervaringen en
overtuigingen. Gelukkig maar denk ik soms, anders zou de wereld er
verschrikkelijk saai uitzien.
Door het lezen
van het boek ben ik zeker te weten gekomen dat niet enkel het geloof en de
koran beweegredenen zijn om een hoofddoek te dragen. Er zijn voldoende andere
verhalen aan bod gekomen. Er is sprake van onderdrukking, maar eveneens van
generatieverschillen en zelfontplooiing. Opvallend vaak komt voor dat jonge
meisjes de hoofddoek dragen om hun ouders te volgen of dwars te bomen, maar
niet omdat ze intens gelovig zijn. Het is jammer dat hun argumenten niet zo
sterk zijn, maar ik ga hen er niet om veroordelen. Dat is hun keuze en niet die
van mij.
De schrijfstijl
van Nadia Dala ligt me wel. Alle verhalen werden op een interessante en
boeiende manier geschreven. De info aan het begin van ieder verhaal zorgt
ervoor dat je reeds op de hoogte bent van wat er gaat komen hoewel soms te veel
informatie gegeven wordt. De citaten en vakken met extra uitleg zijn mooi
meegenomen.
Ook hou ik van de poëtische schrijfwijze waarop ze bepaalde elementen. Hieronder staat een voorbeeld:
Ook hou ik van de poëtische schrijfwijze waarop ze bepaalde elementen. Hieronder staat een voorbeeld:
‘Haar
paranoia klinkt radicaal. Maar naarmate ik langer luister, kom ik dichter bij
haar verhaal. De weerloze frustratie staat op haar gelaat gebrand. Luchtdicht
omzoomd door een donkerkleurige hijab waarlangs zweetdruppeltjes parelen.
Intussen zwelt de complottheorie verder aan.’
Wat ik zeker
weet te appreciëren, zijn de kritische vragen van Nadia Dala. Wanneer er iets
niet duidelijk is of ze merkt dat er meer achter zit, vraagt ze door. Nadia
Dala blijft doorvragen tot ze het fijne van elk verhaal achter de sluier kent.
Wanneer Maria, het jongste kind van de uitgetreden kloosterzuster
Euphenia en haar minnaar Apo, wordt geboren, haalt het vrouwenziekenhuis
opgelucht adem. De uiterst moeizame bevalling duurde zeventien lange uren.
Maria wilde niet geboren worden. Ze verkoos de geborgenheid van de waterachtige
buidel in haar moeder boven het echte leven in de buitenwereld.
In een laatste verzetspoging tegen die onafwendbare geboorte probeert ze
zich te verhangen aan haar eigen navelstreng. Maar als ze toch tevoorschijn
komt, ontwikkelt zich al snel een heftige, passionele liefdesrelatie tussen
moeder en dochter, waarbij er geen plaats is voor vader Apo, zus Reep of school. De hechte band wordt vijf
jaar later abrupt verbroken, wanneer Euphenia haar beide dochters tijdelijk
naar een internaat verbant.
Dit verhaal lijkt me zeker ook de moeite om te lezen hoewel het van een
heel ander kaliber is dat ‘Als sluiers vallen’.
Tips voor leerkrachten
Het
hoofddoekendebat is zeer actueel in het onderwijs, maar ook op andere vlakken. Er
kan veel gediscussieerd worden over dit onderwerp. Vele leerlingen gaan
zwart-wit denken en door middel van de diverse verhalen achter de sluiers kan
hierrond gewerkt worden. De leerkracht gebruikt dan best fragmenten uit het
boek waarin een concreet verhaal verteld wordt. De leerlingen leren de
verschillende standpunten te bekijken.
Ook werken rond
actualiteit is hier mogelijk. Onderstaande linken naar krantenartikels zijn
hier voorbeelden van.
µ
De
islam en de hoofddoek: een bredere benadering. http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1078671/2010/03/11/De-islam-en-de-hoofddoek-in-Belgie-een-bredere-benadering-Etienne-Vermeersch.dhtml
;
µ
Hema
ontslaat uitzendkracht wegens hoofddoek.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/hema-ontslaat-uitzendkracht-wegens-hoofddoek/article-1194964602665.htm ;
µ
Amnesty
Moslims worden gediscrimineerd in België.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1428170/2012/04/24/Amnesty-Moslims-worden-gediscrimineerd-in-Belgie.dhtml ;
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1428170/2012/04/24/Amnesty-Moslims-worden-gediscrimineerd-in-Belgie.dhtml ;
µ
Franse
zakenman wil boetes van vrouwen met boerka betalen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1296199/2011/07/23/Franse-zakenman-wil-boetes-van-vrouwen-met-boerka-betalen.dhtml ;
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1296199/2011/07/23/Franse-zakenman-wil-boetes-van-vrouwen-met-boerka-betalen.dhtml ;
µ
Saoedische
judoka mag toch deelnemen met hoofddoek.
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/DMF20120731_049.
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/DMF20120731_049.
Onlangs verscheen er eveneens een artikel in de Dag Allemaal. Het artikel gaat over Vlaamse vrouwen die zich bekeren tot de Islam. Het verbaasde me toch wel dat er per jaar ongeveer vijfhonderd personen zich bekeren tot de Islam.
In het artikel maken we kennis met Peggy, een Vlaamse vrouw van 34 jaar die zes jaar geleden bewust koos voor een leven als Moslima. Voor andere Moslims veranderde ze haar naam zelfs naar Amina.
Ze bekeerde zich niet omwille van een man, maar voor zichzelf. Haar ouders hadden in het begin veel moeite met haar verandering in levenswijze, maar ondertussen raken ze gewend aan het idee.
Om af te sluiten nog een quote van Nadia Dala zelf:
‘Om uw en mijn
tunnelvisie op deze kwestie een heel klein beetje te helpen verbreden. Een
doekje is toch maar een doekje? En mij maak je niet wijs dat een lap stof de
denkwereld van haar draagsters tot één brij gedachten kneedt.’
Bronnen
µ
BREMS, E., De Islamitische hoofddoek en de
mensenrechten, internet, 8 september 2004,
(http://www.vormen.org/informatie/IslamitischeHoofddoek.html).
µ
Wikipedia - Nadia Dala, internet, 2 oktober 2012,
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Nadia_Dala).
µ
Wikipedia – Hoofddoek, internet, 2 oktober 2012,
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek).
µ
Trendystyle – Waarom ik mijn moeder de hals
doorsneed, internet, 5 oktober 2012,
(http://www.trendystyle.net/literaircafe/boeken/waaromikmijnmoeder.html).
µ
DAWOUD, S., Religieuze kentekens: wetgeving en
rechtspraak als leidraad, internet, augustus 2009,
(http://www.kruispuntmi.be/uploadedfiles/VMC/Thema/Lokaal_beleid/Levensbeschouwing/BrochureReligieuzeSymbolen.definitief.sept.2009.pdf).
µ
Conflicten wereldwijd: Tjetsjenië, internet, 2004,
(http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Eurazi%EB:Tsjetsjeni%EB).
Ik krijg een raar gevoel, als ik iemand in boerka of met de hoofddoek voorbij zie lopen. Het straalt geen vrijheid uit, maar gevangenschap. Het is een lopende gevangenis...Weg met de hoofddoek en boerka,weg met verschrikkelijke islam...
BeantwoordenVerwijderen